Ons Verhaal
De Jaren 80 in een Kleine Stad in Marokko
Ooit begon het met een doos op straat in Marokko. Benjah Sr. vond een doos vol met verse mint en besloot het mee te nemen naar zijn kamer. Hij gaf het water en de volgende dag besloot hij het te verkopen op de lokale groentemarkt in zijn wijk. Dit leverde hem net genoeg op om samen met vrienden een sandwich te kopen en naar de bioscoop te gaan.
Een Ondernemersdroom voor een Betere Toekomst
Op latere leeftijd is Benjah Sr. als student naar Nederland gekomen. Er was destijds een gebrek aan Marokkaanse producten. Daarom begon hij met het verhandelen en importeren van producten voor de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
Er was een steeds groeiende vraag naar verse mint en vanwege de passie voor de plant, begon Benjah Sr. met een kenmerkend geel bestelbusje mint te leveren aan groentewinkels, slagerijen, marktkraampjes en restaurants in Utrecht.
Al snel stond Benjah Sr. bekend als betrouwbaar, kwalitatief en klantvriendelijk. Het bedrijf werd een heus begrip. De zaak breidde zich uit en groeide uit tot een familiebedrijf met meerdere werknemers.
Van Traditioneel Kruidenbedrijf naar Hippe Mintthee-startup
Benjah Jr. was vanaf kleins af aan erg betrokken bij het bedrijf van zijn vader. In 2015 besloot hij een nieuw concept te pitchen aan Nyenrode Business Universiteit en won daarmee een studiebeurs.
Sindsdien besloten vader en zoon de handen ineen te slaan en samen te werken aan het nieuwe concept.
Snel realiseerde Benjah Jr. dat het belangrijk is om online een compleet nieuw concept te introduceren. Daarom lanceerde Benjah Jr. in 2017 de Benjah Box. Het begon als een experiment in zijn studentenkamer met verse mint in een envelop. Snel groeide het uit tot het allereerste online mintthee merk met een professionele verpakking.
Maak Kennis met Saber Benjah
De Droom.
Ooit kwam mijn opa als één van de eerste 30 gastarbeiders aan in Utrecht. Hij schonk graag Marokkaanse mintthee in om mensen uit te nodigen. Mijn vader bracht verse kruiden rond in zijn bestelbusje bij de lokale winkels in Utrecht. Als kleine jongen ging ik vaak met hem mee om hem te helpen. Dozen sjouwen, bestelbusje schoonmaken, etc. Omdat ik mijn vader hielp, kwam ik vaak in restaurants en cafes. Al snel zag ik dat steeds meer mensen in Nederland naast koffie, muntthee dronken. Alleen op het gebied van muntthee was er eigenlijk niks wat betreft een beleving. Ik was altijd in de ban van marketing en merken, omdat ik daarin mijn creative geest de vrij loop kon laten gaan. Mijn droom was dan ook altijd om zelf een mooi wereldwijd merk neer te zetten.
Op mijn 17e kreeg ik de kans om een tijdje naar het buitenland te gaan om mijn middelbare school af te maken. Op precies te zijn vertrok ik naar het zuiden van Afrika, naar Swaziland. Daar hield ik me tijdens mijn opleiding bezig met ondernemerschap, creativiteit en vrijwilligerswerk. Vaak was ik bezig om merken en marketing strategieën voor anderen te bedenken. Dus op een gegeven moment dacht ik: Waarom kan ik dat niet voor ons familiebedrijf? Ik ontwierp een logo, las boeken en was maanden bezig in m'n kamertje in Swaziland om het logo te perfectioneren. Ik was dat ik beet had toen mede-studenten het logo konden onthouden nadat ze het even 10 seconden hadden gezien.
Mijn opleiding was bijna ten einde en ik moest een studiekeuze maken. Iemand maakte de grap dat ik met m'n rollende R wel op Nyenrode zou passen. Ik dacht: ''Hè waarom ook niet?'' Alleen dacht ik dat het niet voor mij was weggelegd. Toevallig was er een wedstrijd om een studiebeurs te winnen. Het enige wat je hoefde te doen is een business idee te presenteren. Dit was mijn kans! Dacht ik. Veel scholieren deden mee en kwamen met waanzinnige apps en software. Toen was het mijn beurt. Ik pitchte het allereerste mintthee merk ter wereld. Hiermee won ik een studiebeurs van €15.000. Het was ongelofelijk! Toevallig was het de verjaardag van mijn vader die dag en het was een mooi cadeautje. Alleen kwam de vraag gauw naar boven: Hoe ga ik hiervan werkelijkheid maken?
Frustratie
Een paar maanden terug was ik erg gefrustreerd. Ik ging langs restaurants en bedrijven om verse munt te verkopen. Ik geloofde erin dat we een hogere kwaliteit hebben en dat voor een betere prijs. Ik gaf zelfs gratis samples. Veel restauranthouders vonden het inderdaad een veel betere kwaliteit. Ik zou teruggebeld worden of teruggemaild, maar vaak hoorde ik niks meer terug. Uiteindelijke raakte ik gefrustreerd. Hoe kan het zo zijn dat we een betere kwaliteit en prijs hebben, maar niet terechtkomen? Toen dacht ik er moet een manier zijn om direct terecht te komen bij mensen die muntthee drinken. Dat kan online! Alleen hoe dan?
Het Gouden Idee
Op een dag zat ik in mijn studentenkamer en toen viel het kwartje. Mijn kamergenoot kwam met een brievenbuspakketje binnen. Ik dacht hè dat is interessant! Brievenbuspakketjes zijn goedkoper dan normale pakketjes in verzendkosten. Dus ik reed als een gek naar huis. Pakte verse munt, wikkelde het in een boterhamzakje én deed het in een envelop. Ik stormde de werkkamer van mijn vader binnen en liet het hem zien. Zijn eerste reactie was: geniaal! Sindsdien begon ik met het ontwikkelen van het prototype. Ik wou niet zomaar mint in een box verkopen. Ik wou het anders doen. Mensen samen een uniek moment laten beleven. Dat was mijn uitgangspunt.
Prototype
Uiteindelijk deelde ik een link of Facebook of mensen zin hadden om verse muntthee gratis te ontvangen. Ik had 25 personen nodig, maar ik ontving meer dan 50. Jong, oud. Man, vrouw. Zwart, wit. Arm, rijk. Een hele diverse groep uit heel Nederland deed mee. Een paar dagen later gingen m'n broertje en ik boxen inpakken en stuurde wij iedereen een box. Ik kreeg veel sterke feedback, waarmee ik aan de slag kon.
Gelukkig met de hulp van kennissen en vrienden had ik een complete website met foto's ontwikkeld die ik had geschoten met m'n iPhone 6S. De challenge was om een startup op te zetten met minder dan €1000,-.
Gewoon Doen.
Uiteindelijk zat ik in de laatste fase. Het was een kwestie van de puntjes op de i zetten. Het was best lastig soms, omdat het ook best eng kan zijn om die eerste stap te zetten. Het is dan erop of eronder.
De laatste dag van mijn tentamens, 12 april 2017, lanceerde ik de Benjah Box via Facebook en andere kanalen. Het ging ontzettend hard. We kwamen zelfs op TV! De Benjah Boxen gaan als warme broodjes over de toonbank. Mensen zijn razend enthousiast en erg tevreden met hun bestelling.
De Toekomst...
Nu gaan we pitchen op gave events, aan business challenges meedoen en op festivals staan. Wij willen zoveel mogelijk mensen samen een magisch mintthee moment laten beleven. We zitten te verkennen om deel te nemen aan een startup incubator/accelerator om nog harder te groeien. Ook gaan we met gave dingen komen na de zomer!